بهینه سازی موبایل فرندلی بدون افزونه
معرفی 5 ابزار تست موبایل فرندلی مقالات پارس اوستا
در کنسول گوگل در قسمت Mobile Usability آمار صفحات وب سایت خود را مشاده می کنید، همچنین تمام خطاهای مربوطه را می توانید از همین قسمت مشاهده و رفع کنید. ۲- به الگوریتم های گوگل کمک می کند تا بدون نیاز به اشاره به وجود صفحات متناظر موبایل و دسکتاپ، به درستی ویژگی های ایندکس سازی به صفحه را اختصاص دهد. به خریداران موبایل کمک کنید تا چیزهایی را در سایت شما بیابند بدون اینکه مجبور باشند در طول مسیر از لایه های زیادی استفاده کنند. منوها و فیلترهای سایت در نسخه موبایل به راحتی قابل دسترسی باشند، بنابراین فقط چند ضربه طول میکشد تا از صفحه اصلی به صفحه مورد نظر بروند. سایت تلفن همراه خود را طوری سازماندهی کنید تا افراد بتوانند آنچه را که نیاز دارند بدون نیاز به تایپ در قسمت جستجو پیدا کنند یا بدون پر کردن فرم تماس با شما تماس بگیرند. همانطور که میبینید، سایت ورزش 3 ریسپانسیو نیست و این موضوع را میتوان از وجود علامت “اسکرول افقی” در انتهای صفحه مشاهده کرد.
سازگاری سایت با دستگاههای همراه، یکی از عواملی است که به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کمک میکند. گوگل و دیگر موتورهای جستجو، سایتهای موبایل فرندلی را به عنوان سایتهای کاربرپسند در نظر میگیرند و آنها را با رتبه بالاتری به کاربران موبایل پیشنهاد میدهند. در نتیجه، ترافیک بیشتری جذب میکنید، رتبه بهتری در گوگل خواهید داشت و احتمال فروش محصولات یا ارائه خدمات بیشتر میشود. این بهبود رتبه نه تنها به افزایش بازدیدکنندگان سایت منجر میشود، بلکه یک فرصت بزرگ برای رشد کسبوکار شما در فضای دیجیتال است. موبایل فرندلی بودن سایت یکی از اصولی ترین عوامل در جذب و حفظ کاربران آنلاین است.
در واقع گوگل پروژه AMP را با هدف بهینهسازی صفحات سایت و بارگذاری سریع آنها در دستگاههای موبایل ایجاد کرد. از آنجایی که زمان بارگذاری صفحه یکی از فاکتورهای رتبهبندی گوگل است، پس صفحاتی که AMP هستند، رتبهبندی بهتری در نتایج جستجو دارند. یکی از قابلیتهایی که سایت باید به آن مجهز شود، تطبیق با تلفنهای همراه است. سایتهایی که روی دستگاههای هوشمند بهسادگی بالا میآیند، بهسرعت نمایش داده میشوند و کار با آنها آسان است، قطعا این روزها بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. اما این سایتها دقیقا چطور طراحی میشوند؟ از کجا بفهمیم سایت ما چنین قابلیتی دارد؟ آیا ابزاری برای این کار وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا به این پرسشها پاسخ بدهیم.
هنگامی که یک وب سایت سازگار با موبایل ایجاد می کنید، مطمئن شوید که CTA های شما در صفحه برجسته هستند و به راحتی پیدا می شوند. مخاطبان شما باید فوراً یک CTA را در صفحه شما ببینند، خواه این شماره تلفن باشد یا عبارتی که کاربران را به صفحه بعدی راهنمایی می کند. CTA شما باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا کاربران بتوانند به راحتی کلیک کنند. طراحی ریسپانسیو و موبایل فرندلی کردن سایت بخشی از یک تجربه مثبت کاربر است. زمانی که سرنخ ها بتوانند به راحتی به سایت شما در دستگاه های تلفن همراه دسترسی داشته باشند و آن ها را مرور کنند، تجربه مثبتی برای آنها فراهم می کند. راه های مختلفی برای بهبود سایت شما وجود دارد تا برای کاربران موبایل در دسترس باشد.
در مقابل، طراحی ریسپانسیو بهطور پویا ساختار سایت را بر اساس اندازه صفحه نمایش و نوع دستگاه تغییر میدهد. در سایت ریسپانسیو، سه ستون در دسکتاپ ممکن است به یک ستون در موبایل تغییر کند و محتوا و تصاویر بهطور خودکار تنظیم شوند تا تجربه بهتری برای کاربران موبایل فراهم شود. این نوع طراحی به کاربران امکان میدهد که بدون نیاز به زوم یا اسکرول اضافی، بهراحتی از سایت استفاده کنند. طبق گزارشها و تخمینها، بیش از ۶۰ درصد ترافیک وبسایتها از طریق کاربران موبایل تأمین میشود. گوگل اهمیت زیادی به تجربه کاربران میدهد و به همین دلیل، از سال ۲۰۱۹ به بعد، از روش «Mobile-first indexing» برای رتبهبندی سایتها استفاده میکند. این الگوریتم به این معناست که گوگل ابتدا به محتوای نسخه موبایل سایت توجه میکند تا مطمئن شود که کاربران موبایل بهترین تجربه ممکن را خواهند داشت.
در این مطلب، به بررسی اصول طراحی و پیادهسازی یک وبسایت ریسپانسیو و موبایل فرندلی میپردازیم. از اهمیت و مفهوم طراحی ریسپانسیو شروع کرده و با معرفی فریمورکها، اصول طراحی کاربرپسند، تکنیکهای بهینهسازی، و ابزارهای تست و ارزیابی همراه شما خواهیم بود. لایت هاوس (lighthouse) ابزار اپن سورس گوگل است که برای سنجش عملکرد سایت کاربرد دارد. شما میتوانید سایت خود را در نسخه دسکتاپ و موبایل برای فاکتورهای Performance ،Accessibility ،Best Practices ،SEO ،Progressive Web App بررسی کنید. با افزایش تعداد کاربران موبایل و اهمیت محتوای دیجیتال، وبسایتها و برنامههای کاربردی نیز باید بازترین دسترسی را به این دستگاهها فراهم کنند. موبایل فرندلی (Mobile Friendly) به معنای ارائه تجربه کاربری بهینه و دوستانه برای کاربران دستگاههای موبایل است.
این به معنای جذب بیشتر بازدیدکنندگان و بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل است. الگوریتم Mobilegeddon گوگل به طور خاص سایتهای موبایل فرندلی را مورد توجه قرار داده است. برخلاف تصور خیلیها، محتوای تولیدشده برای سایتهای موبایل فرندلی با انواع دسکتاپ فرندلی تفاوتهایی دارد. برای مثال استفاده از نشانهگذاری برای شمردن موارد و استفاده از تصاویر کوچکتر و کمحجم میتواند به تولید محتوای بهینه برای سایتهای سازگار با موبایل کمک کند. کاربران گوشیهای هوشمند باید بتوانند در کمترین زمان به اطلاعات موردنظر خود برسند بدون آنکه نیاز باشد، صفحات زیاد و پاراگرافهای طولانی را جستجو کنند. همچنین میتوانید از لینکهای بیشتری در محتواهای متنی سایت استفاده کنید تا دسترسی مناسبتری به کاربران خود دهید.
یکپارچه سازی طراحی ریسپانسیو، مرور سایت شما را برای مخاطبان شما آسان می کند. آنها به راحتی می توانند در صفحه شما حرکت کنند و سایت شما را به درستی مشاهده کنند. با استفاده از کش مرورگر، به مرورگر میگویید که عناصر صفحه که اغلب تغییر نمیکنند، میتوانند در حافظه پنهان آن ذخیره شوند. به این ترتیب، مرورگر هر زمان که دوباره بازدید می کند، فقط باید محتوای جدید و پویا را دانلود کند. باز هم، این چیزی است که افزونه ای مانند WP Rocket می تواند به شما کمک کند. این دوره پروژه محور بوده و در پایان شما میتوانید هر نوع سایتی که بخواهید را طراحی کنید.
Copy AI ابزاری برای تولید انواع متن است، از متنهای رابط کاربری گرفته تا کمپینهای شبکههای اجتماعی و ایمیل. این ابزار به کاربران اجازه میدهد متنهایی با لحن انسانی و سازگار با برند تولید کنند. در صورتی که با عبارت Page is mobile friendly به رنگ سبز مواجه شدید کار تمام است و فقط باید منتظر بمانید تا گوگل دوباره آن صفحه را بررسی کند. استفاده از هر 3 این ابزارها رایگان و ساده است، بنابراین برای بررسی سازگاری با موبایل وقت بگذارید. اگر میخواهید سایت خودتون رو با سلیقه خودتون طراحی و ریسپانسیو کنید، دوره آموزش طراحی سایت و دوره آموزش سئو بهترین انتخاب برای شماست. ما در مهام با تمرکز بر لینکسازی و سئوی خارجی، تولید محتوای ارزشمند و سئو فنی، و سئو داخلی میتوانیم به شما در امر کسب رتبه های برتر گوگل کمک کنیم.
وقتی یک سایت، واکنش گرا یا ریسپانسیو است، به دلیل سازگار بودن وب سایت با انواع سایز صفحه نمایش کاربر احساس خوشایندی از ورود به آن سایت دارد. تفاوت اصلی بین طراحی ریسپانسیو (واکنشگرا) و موبایل فرندلی به نحوهی تعامل سایت با دستگاههای مختلف برمیگردد. یک سایت موبایل فرندلی به گونهای طراحی شده که در همه دستگاهها بهطور مشابه نمایش داده شود، اما ساختار و اندازهها تغییر نمیکنند. برای مثال، اگر سایتی در نسخه دسکتاپ سه ستون داشته باشد، همان سه ستون در موبایل نیز نمایش داده میشود، اما در ابعاد کوچکتر. این نوع طراحی ممکن است برای کاربران موبایل تجربه کاربری خوبی فراهم نکند، چرا که فونتها و دکمهها کوچکتر و استفاده از آنها سختتر است.
این شامل عواملی مانند سرعت بارگذاری صفحات، نحوه دسترسی به محتوا و حتی تجربه کاربری در کلیک کردن بر روی لینکها و دکمهها میشود. با توجه به افزایش چشمگیر استفاده از گوشیهای هوشمند برای دسترسی به اینترنت، موبایل فرندلی بودن سایتها از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. اگر سایت شما بهدرستی در موبایل نمایش داده نشود، کاربران بهسرعت آن را ترک کرده و به سراغ رقبا میروند. از طرف دیگر، گوگل هم به سایتهایی که موبایل فرندلی نیستند، امتیاز کمتری میدهد که باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو میشود. بنابراین، بررسی و تست سایت برای اطمینان از موبایلپسند بودن، یک ضرورت برای بهبود سئو و تجربه کاربری است.
موتورهای جستجو سایتهای سازگار با گوشیهای هوشمند را کاربرپسندتر میدانند و آنها را به کاربران موبایل پیشنهاد میکنند. بنابراین با طراحی سایت موبایل فرندلی میتوانید ترافیک بیشتری جذب کنید، رتبه بهتری در گوگل داشته باشید و محصولات بیشتری بفروشید. یک سایت موبایل فرندلی بهگونهای طراحی شده که بهراحتی در صفحات کوچکتر مانند موبایل و تبلت قابل استفاده باشد و تمرکز اصلی آن روی بهبود تجربه کاربری در این دستگاهها است. این نوع طراحی به کاربران امکان میدهد که با استفاده از گوشیهای هوشمند خود بهآسانی به محتوا دسترسی پیدا کنند و بهصورت مؤثر با سایت تعامل داشته باشند. محتوای تولیدشده برای سایتهای موبایل فرندلی باید با نسخه دسکتاپ متفاوت باشد. کاربران گوشیهای هوشمند تمایل دارند بهسرعت به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
قالب دیجیران توسط تیمی حرفهای و باتجربه ارائه شده و در ماههای ابتدایی انتشار، بروزرسانیهای آن به صورت هفتگی خواهد بود. همچنین، شما از پشتیبانی مداوم برای رفع مشکلات و ارتقای فروشگاه خود بهرهمند خواهید شد. سمت راست صفحه کوچکی باز می شود، روی TEST LIVE PAGE کلیک کنید تا به صورت آنلاین صفحه را مورد بررسی قرار دهد. در این مقاله قصد دارم راحت ترین راهکارهای تست Mobile Friendly سایت را آموزش بدهم. راهکارهایی که در ادامه معرفی میکنم، از سطح پایین شروع و تا سطح حرفه ای ادامه پیدا میکنند. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
کوچک کردن کد به این معنی است که دارایی هایی مانند جاوا اسکریپت و CSS را گروه بندی و به هم پیوند می دهید. در نتیجه، مرورگر مجبور است فایل های کمتری را بارگذاری کند، که منجر به سایت سریعتر می شود. پیاده سازی این کار سخت به نظر می رسد، اما افزونه ای مانند WP Rocket می تواند تمام نیازهای ذخیره سازی شما را برطرف کند. یا میتوانید از بهینهسازی پلتفرم خودکار Cloudflare برای وردپرس استفاده کنید تا یک بار پیشرفتها را به دست آورید. در مقاله طراحی لوگو با هوش مصنوعی تمام ابزارهایی را آوردهایم که به طور رایگان در طراحی و ساخت لوگو به شما کمک میکنند؛ به این ترتیب در کمتر از یک دقیقه و به صورت رایگان لوگوی سایت خود را طراحی کنید. Midjourney یک ابزار تولید تصویر بر پایه هوش مصنوعی است که از توضیحات متنی و پرامپتها و دستوران خاصی برای تولید تصاویر استفاده میکند.
با توجه به افزایش استفاده کاربران از دستگاههای موبایل، وبسایتها باید تجربهای سریع، دسترسپذیر، و جذاب برای آنها فراهم کنند. ابزار تکنیکال سئو یکی از سادهترین و کارآمدترین ابزارهای رایگان برای سنجش موبایل فرندلی بودن سایت است. این ابزار گزارشی دقیق از نحوه نمایش سایت شما در دستگاههای هوشمند ارائه میدهد و پیکربندی، ابعاد محتوا و نحوه نمایش پهنای باند سایت را بررسی میکند. لایت هاوس (Lighthouse) ابزاری اپن سورس از گوگل است که برای سنجش عملکرد و تجربه کاربری سایت شما طراحی شده است. شما میتوانید با وارد کردن آدرس سایت خود، این ابزار را برای بررسی سایت در شرایط شبیهسازیشده به کار بگیرید. این ابزار یکی از جامعترین راهها برای بررسی سازگاری سایت با موبایل است.
یکی از روشهای جایگزین برای جذب کاربران موبایلی، توسعه اپلیکیشنهای موبایل است. اگرچه این روش نیز مزایای خود را دارد، اما هزینهها و زمان زیادی را میطلبد. علاوه بر این، بسیاری از کاربران تمایلی به نصب برنامههای جدید روی گوشیهای خود ندارند و ترجیح میدهند از طریق مرورگر، به سایت شما دسترسی پیدا کنند. از این رو، طراحی سایت موبایل فرندلی میتواند به کاهش هزینههای شما و افزایش رضایت کاربران کمک کند. همانطور که از نام آن پیداست، سایتهای موبایل فرندلی برای گوشیهای هوشمند طراحی شدهاند!
با این کار از هرج و مرج های اضافی کم خواهید کرد و سایت شما موبایل فرندلی تر به نظر می آید. در غیر فعال کردن دکمه های ارسال نیز دقت کنید تا از ارسال اشتباه اطلاعات توسط کاربران جلوگیری شود. با این سایت میتوانید تا ۵۰ آدرس URL را بهطور همزمان از نظر سازگاری با موبایل بررسی کنید. لینکها را بهصورت پشت سر هم در جایگاه مخصوص درج کنید و سپس کلید «Test» را بزنید. تکنیکال سئو یکی از کارآمدترین، کاملترین و سادهترین ابزارهای رایگان برای سنجش موبایل فرندلی است. این ابزار همچنین یک اسکرینشات از نحوه نمایش سایت شما در مرورگر گوشی هوشمند ارائه میدهد و پیکربندی، ابعاد محتوا و چگونگی نمایش پهنای باند سایت را بررسی میکند.
ممکن است وب سایت شما موبایل فرندلی باشد، در صورتی که برای دستگاه هایی با صفحات نمایش متفاوت و کوچکتر واکنش گرا نباشد. اما تجربه ثابت کرده است محتوای یک وب سایت به تنهایی، نمی تواند مخاطبان را به خود جذب کند. طراحی وب سایت و کاربر پسند بودن آن از جمله مسائلی است که در جذب مخاطب موثر است. طراحی واکنشگرا (Responsive Design) در توسعه وبسایتهای مدرن اهمیت زیادی دارد و Sizzy با ارائه یک ابزار تست طراحی واکنشگرا، این نیاز را بهخوبی برطرف میکند. طراحان میتوانند با استفاده از Sizzy، وبسایت خود را بهصورت همزمان در چندین دستگاه مختلف بررسی و آزمایش کنند.
هنگامی که URL وبسایت خود را وارد کردید، میتوانید ببینید که سایت دقیقاً چگونه در دستگاههای مختلف از جمله تلفنهای همراه سطح بالا، متوسط و پایین و همچنین دسکتاپ ظاهر میشود. اگر نیاز به بهبود و تغییرات دارید، لیست دقیقی که پس از آزمایش دریافت میکنید به شما اطلاع میدهد که چه چیزی باید اصلاح شود. از 21 آوریل 2015، گوگل شروع به اولویت دادن به سایتهای بهینه شده برای تلفن همراه در نتایج جستجوی تلفن همراه کرد. اگر حتی بخش کوچکی از مخاطبین هدف شما از تلفن همراه استفاده میکنند، این مورد میتواند برای تجارت آنلاین شما بسیار مهم باشد. در نهایت، هرچه بتوانید تجربه بهتری برای بازدیدکنندگان تلفن همراه خود فراهم کنید، شانس بیشتری برای تبدیل آنها به مشتری جدید خواهید داشت.
به خاطر داشته باشید که AMP خالی از اشکال نیست و هر پروژه ای از آن سود نمی برد. یکی از مسائلی که در راستای کاربر پسند بودن برای شرکت ها مهم می باشد، این است که مطالب وب سایت به بهترین شکل ممکن در دسترس تمامی کاربران قرار گیرد. از طرف دیگر با افزایش ترافیکی که وب سایت ها از سوی کاربران موبایل ها و تلفن های هوشمند میگیرند، فقط کاربر پسند بودن مطرح نیست و مسئله موبایل فرندلی بودن یک وب سایت نیز باید بررسی شود. یکی از عوامل کلیدی در Mobile Friendly بودن سایت، سرعت بارگذاری صفحات است. کاربران موبایل اغلب به دنبال دسترسی سریع به اطلاعات هستند و اگر وبسایت شما دیر بارگذاری شود، احتمالاً آن را ترک کرده و به سراغ سایتهای دیگر خواهند رفت.
این کار موبایل فرندلی بودن سایت شما را آزمایش می کند و URL ها را با توجه به مشکلاتشان دسته بندی می کند. قطعاً منطقی است که اگر سایت شما برای موبایل بهینه شده باشد، به احتمال زیاد آنها دوباره به صفحات شما باز خواهند گشت. بازگشت به سایت شما می تواند تاثیر قابل توجهی در تبدیل شدن بازدیدکنندگان به کسب و کار شما داشته باشد. سایت تلفن همراه شما باید داده های ساختاری مشابهی با نوع دسکتاپ شما داشته باشد – در غیر این صورت، ممکن است گوگل گیج شود. Yoast SEO به طور خودکار داده های ساختار یافته را برای مهم ترین بخش های سایت شما اضافه می کند، که می توانید آن را به دلخواه تنظیم کنید.
هنگامی که کاربران مطلبی را جستجو می کنند، می خواهند به سرعت به آن دسترسی داشته باشند. اگر وب سایت شما به اندازه کافی سریع برای مخاطبان بارگیری نشود، آنها از صفحه شما خارج می شوند. از آنجایی که افراد بیشتری از تلفن های خود برای جستجو در وب استفاده می کنند، گوگل به «فهرست اول تلفن همراه» روی آورده است. این بدان معناست که خزندههای Google ابتدا سایت تلفن همراه شما را میخوانند. داشتن سایتی که سازگار با موبایل نباشد به موقعیت شما در نتایج جستجو لطمه می زند و منجر به ترافیک کمتر، سرنخ کمتر و کاهش درآمد کسب و کار شما می شود.
Adobe Sensei با استفاده از هوش مصنوعی، فرایندهای خلاقانه و مدیریت دیجیتال را به سطح جدیدی ارتقا میدهد. این ابزار به کاربران کمک میکند تا وظایف تکراری و زمانبر را به صورت خودکار انجام دهند و بینشهای هوشمندی به دست آورند. هنگامی که بازدیدکنندگان از طریق تلفن همراه وارد سایت شما شوند، چگونه آنچه را که نیاز دارند پیدا میکنند؟ پاسخ این سوال درک بهتری از ناوبری سازگار با موبایل به شما میدهد. تصاویر، اینفوگرافیکها و ویدیوهای خود را تست کنید و مطمئن شوید که در تلفنها و تبلتها بدون اینکه کاربران مجبور شوند صفحه نمایش خود را اسکرول یا تغییر اندازه دهند، درست به نظر میآیند. ممکن است گوگل نحوه نمایش سایت شما در موبایل را تایید کند اما باید بررسی کنید که سایت شما در موبایل کاربران هم از تجربه کاربری و رابط کاربری مناسبی برخوردار باشد. مهام با 7 سال سابقه در حوزه مشاوره سئو، طراحی سایت و سفارش تولید محتوا جز شرکتهای پیشرو در این صعنت، به شما در امر بهینه سازی سایت و سازگاری با این الگوریتم کمک خواهد کرد.
ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید. مفتخریم پارسه را همواره به عنوان رتبه ی اول موسسات سازمان فنی و حرفه ای کشور و سایر نهادهای ناظر بر آموزش های بین المللی در خاورمیانه قرار دادیم.
https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/