راهنمای سئو تکنیکال برای سایتهای مبتنی بر React

راهنمای جامع سئوی تکنیکال، از خزیدن تا ایندکس شدن

یو آر ال ها موجب درک هر چه بهتر صفحه برای کاربران و همچنین موتورهای جستجو می گردند. اگر نمی دانید که وب سایت شما با دستگاه های موبایل سازگار است یا نه، بهتر است که آن را با ابزار mobile-friendly test گوگل تست کرده و ببینید که نیاز به چه مقدار بهینه سازی دارید. گوگل در آوریل 2015 اقدام به انتشار بروزرسانی کرد که توسط متخصصین با نام Mobilegeddon شناخته شد. افزایش ریدایرکت ها موجب انتظار بیشتر کاربران برای بارگذاری کامل صفحه می گردد. به همین دلیل می بایست از ریدایرکت صفحات و منابع تا آنجا که امکان دارد، بکاهید. URL‌های کوتاه و توصیفی هم‌چنین باعث جذب کاربران و موتورهای جستجو می‌شوند.

با این کار ماندگاری کاربران در سایت افزایش می یابد و موتورهای جستجو سریعتر و بهتر سایت را درک کرده و فهرست بندی میکنند. اگر وبسایتی را که طراحی و بهینه سازی کرده‌اید و میخواهید مخاطبان خارجی داشته باشد، بهتر است از تگ hreflang استفاده و زبان مورد نظر را برای موتورهای جستجو مشخص کنید. نوشتن تگ hreflang به موتورهای جستجو کمک میکند تا راحت تر بفهمند، هدف سایت چه زبان و چه کشوری است تا به مخاطبان هدف شما نمایش دهند. اگر قصد افزایش سرعت سایت را دارید، راه‌کارهای مختلی وجود دارد اما مهم‌ترین آن بهینه‌سازی کدهای سایت است. همچنین افزونه‌ها و ابزارهای مختلفی هم برای بهینه‌سازی کدها سایت بدون نیاز به کدنویسی هستند که در کمترین زمان، کدهایتان را به بهترین شکل ممکن بهینه یا فشرده می‌کند.

فریمورک‌ مجموعه‌ای کامل از ابزارها را برای توسعه در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد، در حالی که کتابخانه تنها ابزارهایی برای انجام وظایف خاصی را ارائه می‌دهد. در ادامه ضمن پاسخ به این سوال که React چیست؟ به بررسی نقاط قوت آن برای توسعه‌دهندگان خواهیم پرداخت و ویژگی‌های کلیدی ری اکت که باعث محبوبیتش شده را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما در این مطلب از روبیسا همراه باشید تا بیشتر با این ابزار قدرتمند آشنا شوید و ببینید ری اکت چگونه می‌تواند به بهبود فرآیند توسعه وب کمک کند. رعایت نکات سئو فنی سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که اگر شما تمام اقدامات سئو داخلی و خارجی سایت را به نحو احسن انجام دهید، ولی سئوی فنی سایت را در نظر نگیرید! همان طور که قبلا در مقاله “سئو چیست” توضیح دادیم، سئو به سه بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئوی تکنیکال یا فنی تقسیم میشود. هر سایتی برای رسیدن به نتایج برتر گوگل و افزایش ترافیک سایت باید تمام نکات این سه بخش سئو را به صورت اصولی طبق قوانین و مقررات گوگل انجام دهد.

با استفاده از این ابزارها می‌توانید اپلیکیشن‌های حرفه‌ ای خود را راه‌اندازی کرده و به سرعت شروع به کدنویسی کنید. برای یادگیری نحوه نصب و استفاده از این ابزارها و دریافت مشاوره در مورد انتخاب بهترین رویکردها، به سئو کمک مراجعه کنید. دنیای دیجیتال امروز پر از اپلیکیشن‌هایی است که تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند. ساخت اپلیکیشن‌ های حرفه‌ ای نیازمند استفاده از ابزارهایی است که هم کارآمد و هم خلاقانه باشند، و React دقیقاً همین ابزار است. با توجه‌ به اینکه هنوز پوشش 100درصدی بین نتایج جستجو و AIO وجود ندارد؛ اما این امکان وجود دارد که با ارائه محتوای ارزشمند و جدید، شانس بیشتری برای دیده‌شدن در بخش مرور هوش مصنوعی پیدا کنید. در واقع گوگل به محتوای کپی‌شده و تکراری اهمیتی نمی‌دهد، بلکه به دنبال محتوای نوآورانه و منحصربه‌فرد است.

البته این در صورتی است که صفحه تمام ویژگی های محتوایی قبل را داشته باشد. ارورهای سایت معمولا به خاطر لینک های شکسته، ریدایرکت های اشتباه یا صفحات گم شده هستند، پیش تر در مقاله ای رفع ارورهای گوگل سرچ کنسول را توضیح دادم. اما اگر وقت خواندن یک مقاله دیگر ندارید، در چند عبارت کوتاه برایتان توضیح خواهم داد. محتوا با کیفیت درصورتی که از کانال‌های بازاریابی دیگر مانند شبکه های اجتماعی برای افزایش میزان بازدید کننده استفاده کند نتیجه سریع‌تری برای سایت به دست خواهد آورد. ریدایرکت‌ها برای رفع مشکلات محتوای تکراری و حذف محتوای قدیمی از ایندکس شدن عالی هستند، به همین دلیل از ریدایرکت‌ها زیاد استفاده می‌شود.

چطوری ازش استفاده کنیم؟ خیلی از قالب‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مثل وردپرس به‌صورت پیش‌فرض قابلیت اضافه کردن Breadcrumbs رو دارن. با فعال کردن این قابلیت، یه نوار کوچیک بالای هر صفحه نمایش داده می‌شه که مسیر کاربر رو نشون می‌ده. اگر همه این موارد اوکی بود و همچنان گوگل صفحت رو ایندکس نکرده، می‌تونی توی Google Search Console درخواست بدی که دوباره سایتت رو خزش کنه. چطور حلش کنیم؟ خیلی راحت می‌تونی با ابزارهایی مثل Screaming Frog یا Ahrefs این زنجیره‌ها و لوپ‌های ریدایرکت رو شناسایی کنی. وقتی پیداشون کردی، باید مستقیم‌ترین مسیر ممکن رو ایجاد کنی؛ یعنی ریدایرکت‌ها رو به‌جای اینکه به چند صفحه منتقل کنی، به‌صورت مستقیم به مقصد نهایی ریدایرکت کن. مثلاً به جای اینکه A به B و B به C بره، کاری کن که A مستقیماً به C منتقل بشه.

اگه سایتت مشکل خزش یا ایندکس شدن داشته باشه، ممکنه صفحاتت تو نتایج جستجو ظاهر نشن و این یعنی کاهش بازدید و ترافیک. البته، علاوه‌بر توجه به آن موارد، دقت به و آگاهی از این نکته ضروری است که همیشه ممکن است خطاهایی در خزش (کراول) ربات‌ها برای هر وبسایتی پیش بیاید. بنابراین، متخصصان سئو سایت باید با انواع خطاهای کراول و شیوه‌های رفع آن‌ها آشنا باشند. در دنیای دیجیتال امروز، داشتن حضور آنلاین قوی برای موفقیت هر کسب‌و‌کار آنلاین حیاتی است. بهینه‌سازی وبسایت برای موتور‌های جستجو (SEO/Search Engine Optimization) نقشی اساسی در تقویت حضور آنلاین هر وبسایت (کسب‌وکار/برند) و جلب ترافیک ارگانیک برای آن ایفا می‌کند. فقط یک خطا در کد جاوا اسکریپت می تواند کل عملیات ایندکس را غیرممکن سازد؛ زیرا مفسر جاوا اسکریپت ذره ای تحمل خطا ندارد.

به زبان ساده، این فناوری به کاربران کمک می‌کند بدون نیاز به بررسی چندین سایت، مستقیماً پاسخ سوال خود را دریافت کنند. به‌عنوان مثال، اگر عبارت «چگونه وزن کم کنیم؟» را جستجو کنید، گوگل به‌طور خودکار پاسخی خلاصه و کاربردی تولید می‌کند که از اطلاعات موجود در منابع مختلف جمع‌آوری شده است. علاوه بر این، در این خلاصه‌ها، لینک‌های منابع اصلی قرار گرفته شده تا کاربران بتوانند برای اطلاعات بیشتر به سایت‌های معتبر مراجعه کنند. ری ‌اکت یک کتابخانه جاوااسکریپت است که توسط فیسبوک برای ساخت رابط‌های کاربری تعاملی و پیچیده طراحی شده است. این کتابخانه به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که با استفاده از مفهوم کامپوننت‌ها، کدهای خود را به بخش‌های کوچک و قابل استفاده مجدد تقسیم کنند. به‌طور کلی، ری ‌اکت ابزاری قدرتمند برای ساخت برنامه‌های وب مدرن و تعاملی به شمار می‌آید.

کدهای HTML یک زبان نشانه گذاری برای موتورهای جستجوگر است و به ربات های گوگل کمک میکند تا صفحات سایت را راحت تر درک کنند و بفهمند که در هر کدام از صفحات سایت چه چیزی قرار دارد. در واقع با بهینه سازی کدهای HTML، ربات ها راحت تر و بهتر مفهوم صفحات سایت را درک و سریعتر آنها را ایندکس میکنند. بهتر است تا آنجا که ممکن است از تعداد کلمات موجود در یو آر ال ها کاسته و آنها را با یک خط تیره از هم جدا کنید. فایل های robots.txt و نقشه سایت نیز جزیی از ساختار سایت محسوب می شوند و در معرفی بهتر آن به موتورهای جستجو کمک زیادی می کنند. یکی از اهداف مهم در سئو تکنیکال، ساخت وب سایتیست که دارای معماری سئو پسندی باشد.

این قدم اول گوگل برای مهاجرت از جستجو بر پایه کامپیوتر به جستجو بر پایه موبایل بود. ببینید شما هر جا نیاز به دیتایی دارید که سئوش مهمه، از ssg - ssr و isr استفاده کنید. یا مثلا یه نکته امنیتی توی سایت های نکست جی اسی، بررسی لحظه ای تغییر در کوکی authentication هست. برای بررسی لحظه ایش از یوز افکت میشه استفاده کرد که میشه جزو مباحث پیشرفته آموزش نکست جی اس. ببینید برای داشتن سئو در صفحه، مهم نیست که کاربر، چه محتوایی توی صفحه میبینه، بلکه مهمه که ربات گوگل چی میبینه.

این مشکل در وبسایت‌های فروشگاهی (کنیبالیزیشن سایت فروشگاهی) که محصولات مشابه زیادی دارند، بسیار شایع است. اگرچه اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای عملکرد وب‌سایت را تا حد قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد، اما در مورد سئو، مسائل ذاتی خاصی در این نوع راه‌اندازی وجود دارد. یکی از اشتباهات رایج مبتدی‌ها در React، استفاده نادرست از State و Props است که می‌تواند منجر به مشکلاتی در مدیریت داده‌ها و عملکرد ضعیف اپلیکیشن شود. به‌طور خاص، ممکن است مبتدی‌ها به اشتباه از State به‌طور غیرضروری در کامپوننت‌هایی که نیازی به آن ندارند استفاده کنند یا Props را به درستی منتقل نکنند. پس از ایجاد پروژه و آشنایی با ساختار فایل‌ها، وقت آن رسیده که اولین کامپوننت React خود را ایجاد کنید.

ببینید، یه سری برنامه نویس، اومدن بر مبنای همین کتاب خونه react.js، یه فریمورک طراحی کردن و اسمش رو گذاشتن next.js. این نکست جی اس، مشکل سئو در ریکت رو حل میکنه واسه شما در کنار زیبایی های ریکت. برای حل این مشکل، هر صفحه‌ای که تگ “Noindex, Nofollow” دارد را شناسایی کرده و مطمئن شوید که مانع از کراول شدن و رتبه‌بندی هیچ محتوای ارزشمندی نمی‌شوند. این روش، راه را برای بروز اشتباهات سئو باز می‌کند و افرادی که دانش فنی ندارند ممکن است در دام آن بیفتند؛ زیرا سئو به دانش فنی نیاز دارد. مهدیه اسماعیلی هستم، دانشجوی برتر دوره متخصص سئوی آمانج، علاقه‌مند به نوشتن و سئو و دنیایی که گوگل قرار است خلق کند.

بدون رعایت اصول فنی درست، حتی بهترین محتواها هم ممکنه توسط گوگل دیده نشن و کاربران هم تجربه خوبی از سایتت نداشته باشن. از افزایش سرعت سایت و استفاده از HTTPS گرفته تا حل مشکلات محتوای تکراری و بهینه‌سازی تصاویر، همه این‌ها به بهبود رتبه سایتت کمک می‌کنن. اگرچه داده‌های ساختار یافته مستقیما روی رتبه سایت اثرگذار نیستند، ولی قطعا می‌توان آن‌ها را فاکتوری مهم برای تشخیص محتوای سایت و لینک‌های آن توسط موتورهای جستجو معرفی کرد. استفاده از استراکچر دیتاها، ریچ اسنیپت‌ها را به وب‌سایت شما اضافه کرده و نرخ کلیک را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. کاربران همچنین به کمک این داده‌ها می‌توانند اطلاعات کامل‌تری در مورد محصولی که می‌فروشند یا جزئیات دیگری که احتمالا برای کاربران جذاب خواهد بود را هم در نتایج جستجو نمایش دهند.

در واقع سئوی تکنیکال هیچ ربطی به تولید محتوا و کیفیت آن ندارد و به زیر ساخت های فنی سایت مربوط میشود. داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد. برای بهینه‌سازی فنی سایت باید کدنویسی سایت خود را بهینه‌سازی کنید، ساختار و معماری سایت را بهینه کرده، مشکلات سرعت و پرفورمنس سایت را برطرف کنید و یک سایت ریسپانسیو داشته باشید. با توجه به اهمیت استراکچر دیتا، ابزار Schema Markup Validator برای بهینه‌سازی و سازماندهی استراکچر دیتا گزینه بسیار خوبی است.کار با این ابزار بسیار ساده است! کافی است وارد سایت شوید و در نوار جستجوی بالا سمت راست، آدرس صفحه خود را وارد کنید.

اگر کاربر وردپرس هستید، پیشنهاد می‌کنیم از افزونه‌های فشرده‌سازی کدنویسی سایت استفاده کنید تا در کمترین زمان، بهترین نتیجه را بگیرید. سئو داخلی به تمام فرآیندهایی که برای بهبود رتبه بندی در خارج از سایت انجام می‌شوند، گفته می‌شود؛ مانند لینک‌ سازی خارجی. هر چقدر سئو خارجی بهتر انجام شود، شانس شما هم برای رسیدن به صفحه اول گوگل بیشتر است. همچنین باید سعی کنید از دریافت لینک‌های خارجی باکیفیت، مرتبط و معتبر غافل نشوید؛ چرا که تاثیر بسیار زیادی روی وضعیت سئو سایت شما خواهد داشت. البته باید بدانید سئو خارجی را در چه زمانی انجام دهید و در انجام آن نیز زیاده روی نکنید.

حتی استفاده از ریدایرکت 301 تاثیر منفی بر رتبه بندی شما در نتایج جستجو خواهد گذاشت. باید صادق باشم، این ریدایرکت ها سرعت سایت را کاهش می دهند، هم چنین سیگنالی به گوگل می فرستند که مشکلی در ساختار سایت شما وجود دارد. بنابراین همگامی تولید محتوا و رعایت سئو تکنیکال برای بدست آوردن سریع‌ترین نتایج ضروری است. خطاهای سرور همچنین می‌تواند بر تجربه کاربر تأثیر منفی بگذارد، زیرا بازدیدکنندگان ممکن است با لینک‌های شکسته یا صفحاتی روبرو شوند که به درستی لود نمی شوند. حتما به طور منظم خطاهای سرور سایت خود را بررسی کرده و به سرعت آن‌ها را برطرف کنید که شامل رفع هرگونه مشکل در هاست وب‌سایت یا راه‌اندازی سرور است.

اگرچه این خبر خوش حاکی از آن بود که دیگر هیچ مشکلی برای رندر و ایندکس صفحات جاوا اسکریپت وجود ندارد، با این حال، فرضیه و عمل همیشه یکی نیستند. اکثر متخصصان سئو متفق القول معتقد ند که هنوز هم کار گوگل برای رندر و ایندکس صفحات شامل کدهای جاوا اسکریپت به نسبت سخت تر است. React به طور گسترده در توسعه های مختلف برنامه های کاربردی وب استفاده می شود، اما درک تکنیک های بهینه سازی SEO ضروری است. این مقاله عناصر کلیدی بهینه سازی سئو با استفاده از React را با مثال های کد خاص توضیح می دهد. برای ساخت اپلیکیشن‌ های حرفه‌ ای با React، مهم است که ساختار پروژه به‌طور منظم و قابل گسترش باشد تا بتوان به راحتی به مدیریت و نگهداری آن پرداخت. در سئو کمک، دوره‌های آموزشی مخصوص ساختاردهی درست پروژه و استفاده بهینه از React در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

بهینه‌سازی تصاویر یعنی تصاویر سایتت رو طوری فشرده‌سازی کنی که هم کیفیت خوبی داشته باشن و هم حجم کمی. صفحات یتیم یا Orphan Pages به صفحاتی گفته می‌شه که هیچ لینکی از هیچ جای سایت به اون‌ها وجود نداره. یعنی یه صفحه‌ای تو سایتت هست که نه توی منوها، نه توی محتواهای دیگه‌، و نه هیچ‌جای دیگه‌ای بهش لینک ندادی. بیا یه مثال بزنیم؛ فرض کن یه کتابخونه خیلی بزرگ داری، ولی کتاب‌ها هیچ ترتیب خاصی ندارن. اگه ساختار سایتت منظم نباشه، هم کاربرها گیج می‌شن و هم گوگل نمی‌تونه راحت صفحات رو پیدا و ایندکس کنه. نقشه سایت XML مثل یه نقشه گنجه که به گوگل میگه دقیقاً چه جاهایی از سایتت رو باید بگرده.

همچنین، React انعطاف‌پذیری بالایی در استفاده از ابزارها و کتابخانه‌های جانبی دارد. اگر قصد دارید این ویژگی‌ها را در پروژه‌های خود پیاده‌سازی کنید، می‌توانید به سئو کمک مراجعه کنید و از خدمات مشاوره‌ای آن استفاده کنید. یکی دیگر از مراحل بررسی سئو تکنیکال سایت، بررسی وضعیت ایندکس محتوای منتشر شده است. کافی است چند روز وضعیت ایندکس شدن محتوای منتشر شده را زیر نظر داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است گوگل تصمیم به ایندکس نکردن آن گرفته باشد یا این که از تگ noindex در فایل robots.txt استفاده کرده باشید. در این صورت کافی است این تکه کد را حذف کنید تا سایت شما به حالت قابل ایندکس برگردد.

بنابراین باید سعی کنید لینک‌های صفحه را با فاصله از هم درج کنید، فونت‌ها را به صورت خوانا انتخاب کنید و عرض محتوا را صفحه نمایش موبایل یکسان کنید. برای اینکه بتوانید رتبه‌های اول نتایج جستجو را کسب کنید، بهینه سازی و سئو داخلی سایت کافی نیست؛ سئو تکنیکال یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت است که نباید آن را فراموش کنید یا نادیده بگیرید. محتوای تکراری به حالتی اشاره دارد که یک محتوا در چندین صفحه وجود داشته باشد. در سئو تکنیکال، محتوای تکراری می‌تواند با گیج کردن موتورهای جستجو و هدر دادن بودجه خزش در صفحات نامرتبط، بر ایندکس شدن تأثیر منفی بگذارد. هنگامی که موتورهای جستجو محتوای تکراری را پیدا می‌کنند، باید تصمیم بگیرند که کدام نسخه از محتوا را ایندکس کرده و در نتایج جستجو نشان دهند که می‌تواند حضور محتوای اصلی را کمرنگ کند.

در هر یک از سناریوهای بالا بهتر است که آدرس صفحه 404 به وجود آمده را به صفحات مرتبط ریدایرکت کنید. تعداد کامپوننت ها و پلاگین های سایت را به حداقل رسانده و وبسایت مینیمالی ایجاد نمایید. در هنگام طراحی وبسایت دقت داشته باشید تعداد کمتر اجزا معمولا گزینه بهتریست. هنگام انتقال یا حذف صفحات، اجرای ریدایرکت‌های صحیح (ریدایرکت 301) برای حفظ ارزش سئوی صفحات و جلوگیری از وجود لینک‌های خراب ضروری است. بسیاری از ارائه‌دهندگان میزبانی گواهی‌های SSL رایگان ارائه می‌دهند که این امر برای صاحبان وبسایت‌ها تسهیل‌کننده است.

در فرآیند تولید محتوا همه چیز داخل سایت انجام می‌شود؛ مثل لینکسازی داخلی، بهینه‌سازی متاتگ‌ها، آدرس سایت، انکرتکست‌ها، توزیع کلمات کلیدی و…! پس سئو داخلی از مهم‌ترین بخش‌های سئو است و باید حتماً آن را جدی بگیرید. شما برای بهینه سازی سایت خود و افزایش ترافیک آن، 3 فرایند سئو پیش رو دارید که یکی از آنها سئو تکنیکال استغ دو روش دیگر سئو داخلی و خارجی هستند که نباید از انجام آنها غافل شوید. سئو مخفف عبارت "بهینه‌سازی موتورهای جستجو" است که به مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و روش‌ها برای بهبود دیده‌شدن سایت در نتایج جستجو اشاره دارد. کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) به شما امکان می‌دهد عملکرد و نمایش وبسایت‌هایتان را در نتایج جستجو مشاهده کنید و مشکلات مرتبط با سئو را شناسایی کنید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری